Hosting

U host, via ons, uw website en de daaraan gekoppelde e-mailadressen op een gezamenlijke server. Deze dienstverlening hebben wij steeds gedaan onder verantwoordelijkheid van Deputaten Administratieve Ondersteuning, DAO. Op de laatste synode is het besluit genomen dat er voor dit soort dienstverlening geen ondersteuning meer geleverd hoeft te worden door het landelijk verband met de daarbij behorende budgetten. Door dit besluit te nemen is er helaas geen voordeel meer mogelijk tot financiering van gezamenlijke en dus gedeelde kosten. DAO heeft zich formeel per 1 januari 2019 teruggetrokken uit deze dienstverlening. Men vindt het prima dat LPB media naast de dienstverlening nu ook de eindverantwoordelijkheid op zich neemt. Dat doen wij graag voor u.

Klik hier om de pakketten en tarieven 2019 te bekijken

Hieronder volgen de meest gestelde technische vragen. Daarbij hebben we gebruik gemaakt van onze samenwerkingspartner IXL-hosting. Waar IXL-hosting staat moet u LPB media lezen. Heeft u vragen over een ontvangen factuur mail dan naar: hosting [at] lpbmedia.nl.

FAQ

  • E-mail forwarders laten je inkomende e-mails doorsturen naar een ander e-mailadres.
    Het kan bijvoorbeeld zijn dat je e-mail van klantenservice@uwdomein.nl wilt doorsturen naar support@uwdomein.nl.
    Het kan ook zijn dat er een veelvoorkomende spelfout voorkomt, maar je alsnog de e-mail wilt ontvangen, ookal wordt er een typfout gemaakt.

    Stap 1: Inloggen DirectAdmin -> E-mail Management -> Forwarders.

    Om een forwarder aan te maken klik je in DirectAdmin onder ‘E-Mail Management’ op ‘Forwarders’.

    Nu klik je op ‘Create new E-Mail Forwarder’.

    Stap 2: Invullen E-mailadres forwarder.

    Bij ‘Forwarder Name’ vul je het e-mailadres in waar de e-mails naar toe gestuurd zullen worden. Vul alleen het gedeelte voor de ‘@’ in.
    Je kunt meerdere e-mailadressen opgeven door ze te scheiden met een komma. Dit zal meerdere forwarders aanmaken.

    Het e-mailadres dat je bij ‘Forwarder Name’ invult hoeft geen bestaand e-mailadres te zijn.

    Stap 3: Destination E-mailadres invoeren.

    Vul bij ‘Destination Email’ het e-mailadres in waar de e-mails naar worden doorgestuurd. Ook hier kun je meerdere e-mailadressen opgeven door ze te scheiden met een komma.

    Klik als je klaar bent op ‘Create’.

  • Account Toevoegen

    Stap 1

    Je gaat binnen Outlook naar ‘Bestand‘ links bovenin. Klik daarna op ‘Account toevoegen‘ om jouw e-mailadres toe te voegen aan Outlook. Wanneer je Outlook 2016 voor het eerst opstart, zul je automatisch het onderstaande scherm terug zien.

    Stap 2

    Klik nu op ‘Geavanceerde opties‘ en vink het vakje aan naast ‘Ik wil mijn account handmatig instellen‘. Voer vervolgens je e-mailadres in en klik op ‘Verbinding maken‘.

    Je zult hierna onderstaand overzicht te zien krijgen.

    Stap 3

    Je kies in het scherm ‘Accounttype kiezen‘ voor ‘IMAP‘. IMAP zorgt er voor dat de mailbox op ieder apparaat gelijk is. Alle ingekomen, gelezen en verzonden e-mails kunnen overal worden ingezien omdat deze op de mailserver blijven opgeslagen.

    Voer bij ‘Inkomende e-mail‘ het volgende in:

    • Server: web(nummer).ixlhosting.nl (deze verschilt per hostingpakket, is de zelfde URL als je DirectAdmin omgeving)
    • Poort: 993
    • Versleutelingsmethode: SSL/TLS

    Voer bij ‘Uitgaande e-mail‘ het volgende in:

    • Server: web(nummer).ixlhosting.nl (deze verschilt per hostingpakket, is de zelfde URL als je DirectAdmin omgeving)
    • Poort: 587
    • Versleutelingsmethode: Automatisch

    In beide gevallen kun je het vakje naast ‘Aanmelding via beveiligd-wachtwoordverificatie (SPA) vereisen‘ uitgevinkt laten.

    Klik nu op ‘Verbinding maken‘. Er zal nu gevraagd worden om het wachtwoord van je e-mailadres in te voeren

  • Het koppelen van een mail account op een iPhone wordt in deze handleiding stap voor stap uitgelegd. Onderstaande handleiding is van toepassing op een DirectAdmin omgeving. We gaan er hierbij vanuit dat je al reeds een mailaccount in DirectAdmin hebt aangemaakt.

    Stap 1: Menu -> Instellingen

    Allereerst open je instellingen in het menu.

    Stap 2: Instellingen -> E-mail, contacten, agenda’s

    Klik nu op “E-mail, contacten, agenda’s”.

    Stap 3: E-mail, contacten, agenda’s -> Nieuw account

    Klik vervolgens op “Nieuwe account”.

    Klik dan op “anders”.

    Klik dan op “voeg mailaccount toe”.

    Vul dan de juiste gegevens in.

    Uitleg:

    IMAP/POP3-Accountgegevens

    Naam: hier vul je jouw naam in.

    E-mail: hier vul je jouw e-mailadres in.

    Beschrijving: hier vul je een omschrijving in voor het mailaccount.

    Wachtwoord: hier vul je jouw wachtwoord in.

    Server inkomende post

    Hostnaam: hier vul je jouw IMAP-POP3 server hostnaam in. Meestal is dat mail.bedrijf.nl

    Apple vereist indien ssl/tls aan staat in de instellingen dat het certificaat van de mailserver overeenkomt met de aangeroepen dns naam. 

    Gebruikersnaam: hier vul je jouw e-mailadres in.

    Wachtwoord: hier vul je jouw wachtwoord in.

    Server uitgaande post

    Apple vereist indien ssl/tls aan staat in de instellingen dat het certificaat van de mailserver overeenkomt met de aangeroepen dns naam. Voor onze shared omgeving kan je dan beter bijv. web50.ixlhosting.nl gebruiken, deze hostname kan je vinden in MijniXL

    Hostnaam: hier vul je jouw IMAP-POP3 server hostnaam in. Meestal is dat mail.bedrijf.nl

    Gebruikersnaam: hier vul je jouw e-mailadres in.

    Wachtwoord: hier vul je jouw wachtwoord in.

    SSL: dit is een optie om een versleutelde verbinding te maken, schakel dit uit.

    Identiteitscontrole: wachtwoord

    Serverpoort: deze staat – en hoort – op poort 587.

  • Het koppelen van een mail account in Windows 8 wordt in deze handleiding stap voor stap uitgelegd. Onderstaande handleiding is van toepassing op een DirectAdmin omgeving. We gaan er hierbij vanuit dat je al reeds een mailaccount in DirectAdmin hebt aangemaakt.

    Stap 1: Start -> Mail

    Allereerst open je het mailprogramma via Start:

    Stap 2: Mail -> Instellingen

    Na het starten van het mailprogramma beweeg je met je pijl volledig naar de rechterkant van het scherm waarbij de onderstaande donkergrijze balk tevoorschijn komt. Klik op instellingen.

    Stap 3: Instellingen -> Accounts ->

    Klik vervolgens op “Accounts”, vervolgens “Een account toevoegen” en daarna “Ander account”.

      

    Het onderstaande scherm verschijnt waar je kiest voor “Meer details weergeven”.

    Stap 4: Invoeren gegevens

    Het scherm wordt uitgebreid met enkele opties. In de bovenste twee velden “E-mailadres” en “Gebruikersnaam” vult u uw mailadres in. Bijvoorbeeld info@example.com

    Het veld “wachtwoord” vul je met je wachtwoord. De inkomende én uitgaande mailserver is “mail.uwdomeinnaam.nl” (waar je uwdomeinnaam.nl vervangt).

    Stap 5: SSL, Poort 587

    Standaard schakel je SSL voor zowel inkomende als uitgaande mail uit, tenzij je een eigen SSL certificaat hebt. Let er vervolgens op dat je poort 587 voor uitgaande mail gebruikt. Vink de optie “Op de server voor uitgaande e-mail is authenticatie vereist” aan. Dit geldt ook voor “Dezelfde gebruikersnaam en hetzelfde wachtwoord gebruiken om e-mail te versturen en ontvangen”. Klik op “verbinding maken” om de verbinding te testen en het account definitief toe te voegen.

  • SpamAssassin is een spamfilter die op al onze webservers standaard is geïnstalleerd. Via DirectAdmin kun je deze spamfilter zelf beheren. Standaard is SpamAssassin bij een nieuwe gebruiker uitgeschakeld.

    Zorg dat de spamfilter niet onnodig streng staat ingesteld. Doordat een spamfilter een automatisch systeem is, kan deze niet zo selectief zijn als jezelf, en bij strenge instellingen ook gewenste mail blokkeren.

    Stap 1: DirectAdmin -> E-mail Management -> Spamassassin

    Wanneer je in DirectAdmin bent ingelogd, ga je onder ‘E-Mail Management’ naar ‘Spamassassin Setup’.

    Bij de eerste optie kies je wat er met inkomende spam gebeurt.

    Stap 2: Score threshold instellen

    Vervolgens kun je de ‘score threshold’ instellen. Bij een hoog cijfer zal de spamfilter meer mail toestaan en bij een laag cijfer wordt er meer mail als spam gezien. Je hebt de keuze uit drie opties, maar je kunt ook een eigen waarde opgeven.

    Stap 3: Instellen spam verwijderd/geblokkeerd

    Nu kun je kiezen of mails met een hoge score verwijderd dienen te worden. Ook kun je eventueel een onderwerp meegeven aan geblokkeerde mails. Dit is handig wanneer je spam niet naar een speciale map stuurt.

    Blacklisten/Whitelisten E-mail adressen

    Tot slot heb je de mogelijkheid handmatig geblokkeerde of toegestane mailadressen op te geven. Mailadressen kun je respectievelijk in de ‘blacklist’ en ‘whitelist’ invullen.

    Vergeet vervolgens niet de wijzigingen op te slaan.

  • Een autoresponder is een e-mail robot die inkomende e-mailberichten beantwoordt met een standaard bericht. De autoresponder zal alle e-mails beantwoorden die ontvangen zijn, ongeacht de inhoud van de e-mail. Je kent ze misschien wel van bedrijven waarvan je bijvoorbeeld een ontvangstbevestiging hebt ontvangen.

    Stap 1: DirectAdmin -> E-mail Management -> Autoresponders

    Om een autoresponder in te stellen, klik je in DirectAdmin onder ‘E-Mail Management’ op ‘Autoresponders’.

    Vervolgens klik je bovenaan op de link ‘Create New Autoresponder’.

    Stap 2: Autoresponder “invoeren tekst”

    Hier kies je een naam voor de autoresponder, en voer je de tekst die verstuurd moet worden in. Hierbij kun je geen HTML tags gebruiken.

    Stap 3: Autoresponder “CC invoeren”

    Je kunt ervoor kiezen om een CC address in te voeren. Dit zal automatisch een kopie van elke autoresponder naar het aangegeven e-mailadres versturen. Dit geeft je de mogelijkheid om in te zien hoeveel verzoeken jouw autoresponder ontvangt.

    Belangrijk: Je hebt een POP account nodig voor een ‘forwarder’ die met de autoresponder is geassocieerd.

    Als je een kopie van de inkomende e-mail wilt, creëer dan een POP account met dezelfde naam als de autoresponder.

    Stap 4: Forward -> Blackhole

    Als je de inkomende e-mail wilt verwijderen, en alleen wilt beantwoorden, creëer dan een forwarder met dezelfde naam en laat de e-mail doorgestuurd worden naar een zogenaamde ‘blackhole’.

    Als het niet lukt om een forwarder op een POP account naast de autoresponder te creëren, dan ontvangt de afzender van de e-mail een bericht dat het verzenden mislukt is, naast de autoreply e-mail. Tegenstrijdig bericht voor de afzender van de e-mail.

  • Bij veel webhosters is standaard mail fallback niet het geval, bij iXL hosting wel! Hoe kun je controleren dat deze ook daadwerkelijk werkt? Dit doet je door middel van een telnet sessie. Hieronder zie je hoe je dit kunt uitvoeren.

    Stap 1: SSH -> Telnet

    Ga naar de command prompt of SSH.
    Type “telnet servernaam 25” in. Hierbij moet je servernaam vervangen door de naam of het ip adres van de fallback mailserver. Het juiste commando kan dan bijvoorbeeld “telnet mail1 25” of “telnet 10.1.0.8 25” zijn.

    Een Exchange 5.5 server zal reageren met 220 host.domain.com ESMTP Server (Microsoft Exchange Internet Mail Service 5.5.2653.13) ready.

    Stap 2 Telnet -> testen

    Je hebt nu een verbinding. Probeer een bericht te sturen met de volgende commando’s. Druk altijd op Enter na ieder commando.

    HELO me

    De server zal reageren met 250 OK en het ip adres en eventueel de naam van de computer die je test.

    MAIL FROM: iemand@nietbestaanddomein.org

    De server zal reageren met 250 OK.

    RCPT TO: info@uwdomein.nl

    Als relaying niet is toegestaan zal de server reageren met 550 Relaying prohibited. Als de server reageerde met 250 OK is dat een bewijs dat relaying wel is toegestaan en dat jou mail fallback werkt!.

    Stap 3: Afsluiten sessie

    Je kunt de sessie afsluiten door QUIT in te typen.

  • Wat wordt er verstaan onder spam?

    Onder spam wordt het ontvangen van ongewenste berichten verstaan. Dit kan bijvoorbeeld via e-mail of ongewenste reclameboodschappen op websites. Spam is moeilijk is te definiëren, omdat niet alle boodschappen waarbij mensen of organisaties contact willen leggen direct spam is. Spam onderscheidt zich doordat een bericht naar een grote groep wordt gestuurd waarvan maar een klein deel de potentiële doelgroep is.

    Nadelen van spam en hoe te voorkomen

    Voor de overige ontvangers van deze boodschappen wordt dit als een belasting ervaren. Het kost tijd deze berichten te verwijderen en zelfs te onderscheiden van gewenste mail. Om deze overlast te beperken zijn er tal van programma’s en hulpmiddelen om spam te verminderen, namelijk de spam filters.

    Wat is een spam filter?

    Een spam filter is een applicatie welke berichten op bepaalde criteria onderzoekt. Wanneer bepaalde en vooraf ingestelde criteria wordt bereikt, wordt op dit bericht een actie verricht. Dit kan bijvoorbeeld het verwijderen of verplaatsen naar een andere map zijn. Het nadeel van dit soort applicaties is dat het geautomatiseerde systemen zijn en niet exact weten wat je wil. Zo kan gewenste mail verloren gaan of ongewenste mail alsnog doorgelaten worden. Tegenwoordig bestaan er spamfilters met de mogelijkheid om dingen aan te leren om nog beter als filter te fungeren.

    Wetgeving spam en hoe spam te blokkeren

    Naast het geautomatiseerd filteren van ongewenste berichten zijn er sinds 2004 enkele maatregelen getroffen. In de Telefommunicatiewet zijn enkele regels toegevoegd welke het spamverbod omschrijven. Er kunnen zelfs behoorlijke boetes op worden gelegd aan organisaties. Door de anonimiteit van het internet zal spam helaas nog niet tot de verleden tijd behoren. Door hierop in te spelen maken wij bij iXL gebruik van de laatste technieken en nieuwste mogelijkheden om de meeste spam te blokkeren. Onder andere onze batched SMTP diensten zijn hiervoor ingericht.

  • Stap 1: Thunderbird -> bestand -> Nieuw -> E-mailaccount

    Wanneer je Thunderbird voor het eerst opstart, zie je het onderstaande scherm. Als je Thunderbird al vaker hebt gebruikt, kies je voor ‘Bestand’, ‘Nieuw’ en vervolgens ‘E-mailaccount’.

    Stap 2: Invoeren gegevens

    Hier vul je je naam, mailadres en wachtwoord in. Zorg ervoor dat je al een account in DirectAdmin hebt aangemaakt. Klik op ‘Doorgaan’ en Thunderbird doet haar werk. De configuratie wordt automatisch geladen. Vervolgens klik je op ‘Handmatige config’. Controleer jouw instellingen met onderstaand scherm. Hierna ga je verder door op ‘Account aanmaken’ te klikken.

    Stap 3: Waarschuwing afvinken

    Indien een waarschuwing in beeld komt, kun je deze negeren. Vink ‘Ik begrijp de risico’s’ af en klik op ‘Account aanmaken’. Het account is nu aangemaakt en je kunt jou mail gebruiken.

  • Een mailserver heeft de eigenschap bij uitgaande mail eerst te controleren of het doeldomein aanwezig is op de server. Als dit het geval is, heeft het de neiging dit eerst lokaal af te leveren alvorens het gaat kijken waar de mail daadwerkelijk gehost wordt (MX records). Kortom, host je je mail elders, stuur je vanaf dat domein (via bijvoorbeeld een contactformulier) een mail naar datzelfde domein en komt het niet aan? Controleer dan de volgende instelling.

    Stap 1: Inloggen DirectAdmin -> domein

    Log allereerst in op je controlpanel DirectAdmin. Als je meerdere domeinnamen aan jouw pakket hebt gekoppeld, klik je op dat domein.

    Stap 2: Domein -> MX Records -> Local Mail Server

    Nu ga je naar “MX Records” waar je het vinkje “Local Mail Server” uitschakelt.

  • Als je jou login gegevens van jou mail adres kwijt bent, kun je deze resetten via het controlpanel DirectAdmin. Hieronder lees je de stappen om dit te verzorgen.

    Stap 1: Inloggen op DirectAdmin

    Log allereerst in op jou DirectAdmin account. Deze bereik je via https://uwdomeinnaam.nl:2222.

    Stap 2:DirectAdmin -> Domein

    Wanneer je bent ingelogd zie je – wanneer je meerdere domeinnamen hebt – een overzicht van jou domeinen. Klik op het betreffende domein.

    Stap 3: Domein -> POP3 E-mailaccounts -> Change

    Je komt in een overzicht met icoontjes waar je klikt op “POP3 e-mail accounts”. Naast het betreffende mailadres vindt je “change” waar een nieuw wachtwoord kan worden opgegeven aan jou mailaccount. Met dit nieuwe wachtwoord kun je vanaf dat moment inloggen in Roundcube, Outlook en andere clients.

  • We begrijpen dat het erg hinderlijk is wanneer je emailproblemen ondervindt. Daarom hebben we de volgende opsomming opgesteld met de meest voorkomende situaties en oplossingen.

    1. De eerste stap is het lokaliseren van het probleem. We vragen je om je email te testen met Roundcube, oftewel jouw webmail. Dit is te bereiken op uwdomein.nl/roundcube.

      Wanneer dit vlekkeloos werkt, is het probleem gelokaliseerd tussen de emailserver en je email client. Lees dan de handleidingen om jouw emailclient in te stellen. Wanneer er dan nog problemen optreden, ga je naar de volgende stap.

    2. De volgende stap is lokaliseren waar de email wel of niet aankomt. Komt er geen email aan op je emailaccount op onze server? Ga dan naar de volgende handleiding: mijn email komt niet aan op mijn account.
    3. Komt jouw email wel aan, maar ontvangen ontvangers deze in hun spambox? Ga dan naar de volgende handleiding: Mijn uitgaande mail belandt in de spambox.

      Komt de email extern helemaal niet aan? Ga na of er een foutmelding/bouncemail terugkomt. Deze bevat vaak duidelijke informatie wat er is. Hier (meestvoorkomende bounces) vindt je de meest voorkomende bounces en wat de oplossing daarvoor is.

  • Stap 1: Genereren E-mail adres mailtester.

    Soms is het mogelijk dat je email op externe accounts in de spambox terecht komt. Om problemen als deze te achterhalen kun je een email sturen naar een emailadres dat gegenereerd wordt op mail-tester.com.

    Stap 2: E-mail versturen -> gegenereerd E-mailadres

    Het emailadres wat daar te vinden is vul je in als ontvanger op je emailaccount en verzend deze email. Vervolgens klik je op “Check vervolgens je score” op mail-tester.com.

    Worden er fouten gegeven? Ga na of de foutmeldingen te vinden zijn in (helpdesk artikel: meestvoorkomende bounces). Daar vindt je de meest voorkomende fouten en de oplossingen hiervoor.

  • Met een catch all e-mailadres kun je e-mails die verkeerd geadresseerd zijn (e-mailadres bestaat niet), alsnog binnenkrijgen.

    Stap 1: Inloggen DirectAdmin -> Email Management -> Catch-All E-mail

    Om een catch all e-mailadres aan te maken ga je in DirectAdmin onder ‘E-Mail Management’ naar ‘Catch-All E-mail’.

    Stap 2: Een keuze maken tussen; ‘Fail’, ‘Ignore’, ‘Address’.

    Je hebt hier de keuze tussen ‘Fail’, ‘Ignore’, ‘Address’.

    Fail: Hiermee stuur je een e-mail naar de zender met de melding dat het e-mailadres niet bestaat.
    Ignore: Hiermee wordt er helemaal niets gedaan met de e-mails die verkeerd geadresseerd zijn.
    Address: Hiermee kun je verkeerd geadresseerde e-mails doorsturen naar een door jouw gekozen e-mailadres. Je dient hiervoor van te voren een e-mailaccount gemaakt te hebben.

    Stap 3: Keuze bevestigen ‘Update’.

    Wanneer je een keuze hebt gemaakt klik je op ‘Update’ om te bevestigen.

  • Op al onze shared mailoplossingen bieden we Roundcube als webmail applicatie aan. Je kunt webmail bereiken via https://uwdomein.nl/webmail

    Inloggen kan met de login gegevens die je zelf hebt aangemaakt tijden het genereren van jouw mailbox in DirectAdmin. Hier lees je hoe dat moet.

    In deze handleiding bespreken we de volgende instellingen:

    • Identiteit instellen
    • Mappen toevoegen
    • Archiveren
    • Antwoorden boven het oorspronkelijke bericht

    Identiteit instellen: handtekening en naam

    Door een identiteit in te stellen kun je jouw eigen naam als afzender laten verschijnen, en een handtekening onder je berichten toevoegen.

    Je klikt rechtsboven op ‘Instellingen’, vervolgens op ‘Identiteiten’ en dan klik je jouw huidige e-mailadres aan.

    Wanneer je tevreden bent klik je op ‘Opslaan’.

    Mappen toevoegen

    Om mappen toe te voegen klik je op ‘Instellingen’, vervolgens op ‘Mappen’, en dan op het plusje onderin.

    Kies een naam, en eventueel een map waarin de nieuwe map moet komen. Klik als je klaar bent op ‘Opslaan’.

    Archiveren

    Om de archiveer-functie van Roundcube te gebruiken, zorg je er eerst voor dat je een map aanmaakt die als archief dient. Wanneer je die hebt, klik je rechtsboven op ‘Instellingen’, vervolgens op ‘Speciale mappen’. Hier kies je bij de optie ‘Archief’ de map die je zojuist aangemaakt hebt. Klik op ‘Opslaan’ wanneer je klaar bent.

    Er zal in Roundcube nu een knop nieuwe verschijnen genaamd ‘Archief’. Hiermee kun je geselecteerde berichten gemakkelijk naar je archief verplaatsen.

    Antwoorden boven het oorspronkelijke bericht

    In Roundcube staat standaard ingesteld dat, wanneer je een bericht beantwoordt, het oorspronkelijke bericht bovenaan komt te staan. Om dit te voorkomen, en dus ervoor te zorgen dat het het oorspronkelijke bericht onderaan komt te staan, doe je het volgende:

    Je klikt rechtsboven op ‘Instellingen’, en vervolgens op ‘Berichten opstellen’. Hier zorg je ervoor dat ‘Bij antwoorden’ op ‘begin bericht boven het origineel’ staat.

    Klik vervolgens op ‘Opslaan’

  • Een vakantiebericht is, in tegenstelling tot een autoresponder, een automatisch antwoord die in een door jouw ingestelde periode wordt gestuurd. Een autoresponder staat dus altijd aan, en een vakantiebericht alleen in een bepaalde periode.

    Stap 1: Inloggen DirectAdmin -> E-mail Management -> Vacation Messages

    Om een vakantiebericht in te stellen klik je in DirectAdmin onder ‘E-Mail Management op Vacation Messages’

    Stap 2: Vacation Messages -> Set Vacation Message

    Klik op ‘Set Vacation Message’. Hier kun je jouw vakantiebericht instellen.

    Stap 3: Account invoeren voor vakantiebericht.

    Hier stel je het account in die de berichten moet sturen, het bericht zelf, en de periode waarin je afwezig bent.

  • Het kan zijn dat je jouw mail via onze servers verstuurt, en een van deze meldingen krijgt:

    550 R1: HELO should be a FQDN or address literal (See RFC 2821 4.1.1.1)

    of

    550 relay not permitted, authentication required / Relay niet toegestaan

    Hieronder staan voor 3 verschillende situaties een oplossing.

    1. De meest voorkomende oorzaak is dat je e-mail wilt versturen via je eigen mailprogramma, zonder het gebruik van authenticatie. Dat wil zeggen dat je jouw gebruikersnaam en wachtwoord niet hebt opgegeven bij de uitgaande mail. Bij de meeste mailprogramma’s is dat een kwestie van een vinkje zetten.
    2. Je gebruikt een eigen mailserver en deze verstuurt mail via onze mailserver. Hierbij moet aan punt 1 worden voldaan. Daarnaast moet de hostnaam die je gebruikt in de mailserver een valide naam zijn die ook in je DNS voorkomt. Maak dus in je DNS een A record aan met het IP adres van jouw server, met bijvoorbeeld de naam ‘mailserver’. Je hostnaam ziet er dan als volgt uit: mailserver.uwdomein.nl.
    3. Je gebruikt voor uitgaande mail poort 25. Verander dit in poort 587, want de meeste providers blokkeren poort 25.
  • SMTP is een protocol voor het versturen van mail. Deze SMTP instellingen heb je nodig voor het kunnen sturen van mail vanaf een applicatie. Dit kan een PHP (web)applicatie zijn, een client zoals Outlook, Mac Mail, Thunderbird etc of een derde partij. Hieronder vindt je een overzicht van de instellingen. Voorwaarde is wel dat jouw domein en mail bij ons staat, anders kunnen deze afwijken.

    Hostname / SMTP server: mail.jedomeinnaam.nl (bijv. mail.ixlhosting.nl)
    Gebruikersnaam: jouw volledige mailadres (bijv. info@ixlhosting.nl)
    Wachtwoord: het door jou gekozen wachtwoord
    Poort: 25 (let op, veel internetproviders blokkeren deze poort. Gebruik als alternatief 587 bij o.a. KPN)
    SSL: uit

    Gebruik van SSL
    Heb je een eigen server? Informeer dan naar de mogelijkheden voor een SSL. Op shared servers kun je een SSL gebruiken als je de hostname (SMTP servernaam) wijzigt naar web[XX].ixlhosting.nl (waar [XX] het nummer van de server is). Vraag onze support afdeling naar de hostname van de server waarop jouw mail actief is.

  • Voor het toevoegen van de mail op een android account, moet je het volgende instellen.

    Stap 1: E-mail applicatie -> Toevoegen account

    Allereerst begin je met het toevoegen van je mailaccount. Hierbij vul je het e-mail adres en het wachtwoord in.

    Stap 2: Type Account -> IMAP

    Vervolgens kun je het type account aanklikken. Om alles te laten synchroniseren, kies je IMAP:

    Stap 3: Invoeren gegevens Inkomende en uitgaande server.

    Vervolgens krijg je de inkomende en uitgaande server. Hier kun je de volgende instellingen ingeven. Voor de inkomende mail en uitgaande mail, verander je bij de IMAP4-server het “domein.nl” naar het eigen domein. Beveiliging laat je in beide gevallen uit. Het poortnummer van de uitgaande mailserver moet 587 zijn:

    Stap 4: Invoeren Accountgegevens.

    Tot slot maakt de telefoon verbinding met de mailserver en kun je een accountnaam en wachtwoord ingeven. Als accountnaam kun je bijvoorbeeld “Info – Bedrijf B.V.” of “voornaam en achternaam” ingeven. Het accountnaam is de naam die mensen zien zodra je ze mailt. Tot slot geef je de naam in van de gebruiker van het account en is hij gereed voor gebruik.

  • Stap 1: Inloggen op Jouw hotmailaccount.

    Je start door in te loggen op je hotmail account. Wanneer ingelogd ga je naar de rechter bovenhoek en klik je zoals hier in het groen en rood aangegeven is op het tandwiel instellingen en vervolgens klik je op ‘opties’ in het paneel.

    Stap 2: Accounts > verbonden accounts

    Er verschijnt een nieuw venster, hier klik je op ‘Verbonden accounts’ zoals hier is aangegeven in het rood. Nu klik je op Andere email-accounts

    Stap 3: Invoegen gebruikersnaam en wachtwoord.

    Er verschijnt nu een pop-up venster waar je het emailadres en wachtwoord van het account in zet in het rood aangegeven voorbeeld en klik op OK.

    Stap 4: Keuze IMAP of POP3

    Nu kies je uit IMAP of POP, in dit voorbeeld gebruiken we IMAP zoals hier in het rood aangegeven is. Klik nu op OK.

    Stap 5: Accountgegevens.

    Nu vul je jouw accountgegevens in de hier in het rood aangegeven velden. Bij gebruikersnaam vul je jouw volledige inlognaam in. Bij inkomende en uitgaande server vul je de gegevens in zoals hier in het voorbeeld zijn aangegeven.

    Klik vervolgens op OK. Wanneer alles naar behoren is ingevoerd ben je klaar en zal er een nieuw venster verschijnen met een ‘geslaagd’ reactie anders zal er een error message in het nieuwe venster staan.

  • Gebruik je niet onze E-mail dienstverlening, maar G Suite (Google Apps)? Dan is het belangrijk de volgende stappen door te lopen om eventuele uitgaande mailproblemen vanaf je site (o.a. contactformulier) te voorkomen.

    Stap 1: DirectAdmin inloggen -> E-Mail Management -> MX Records

    Ga in DirectAdmin onder ‘E-Mail Management’ naar ‘MX Records’.

    Stap 2: Verwijder bestaande MX record.

    Verwijder eerst het bestaande MX record door er een vink naast te zetten en op ‘Delete Selected’ te drukken.

    Stap 3: Mailserver invoeren

    Vul de mailserver in onder ‘Value’. Schakel het vinkje onder ‘Local Mail Server’ uit.

    Je kunt aan elk MX record ook een prioriteit geven. Hiermee wordt bijvoorbeeld de mailserver met prioriteit 10 eerst geprobeerd. Wanneer deze niet beschikbaar is, worden de mailservers met prioriteit 20 geprobeerd, etc. Hieronder zie je een voorbeeldconfiguratie met de nameservers van Google.

  • Gebruik je niet onze E-mail dienstverlening, maar Office 365? Dan is het belangrijk de volgende stappen door te lopen om eventuele uitgaande mailproblemen vanaf je site (o.a. contactformulier) te voorkomen.

    Stap 1: DirectAdmin inloggen -> E-Mail Management -> MX Records

    Ga in DirectAdmin onder ‘E-Mail Management’ naar ‘MX Records’.

    Stap 2: Verwijder bestaande MX record.

    Verwijder eerst het bestaande MX record door er een vink naast te zetten en op ‘Delete Selected’ te drukken.

    Stap 3: Mailserver invoeren

    Vul de mailserver in onder ‘Value’. Schakel het vinkje onder ‘Local Mail Server’ uit.

    Je kunt aan elk MX record ook een prioriteit geven. Hiermee wordt bijvoorbeeld de mailserver met prioriteit 10 eerst geprobeerd. Wanneer deze niet beschikbaar is, worden de mailservers met prioriteit 20 geprobeerd, etc. Hieronder zie je een voorbeeldconfiguratie met de MX records voor Office 365.

  • Stap 1: Inloggen op DirectAdmin

    Na oplevering van je hostingpakket kun je standaard nog niet mailen en dien je een mailadres aan te maken in jouw controlpanel. Log allereerst in op DirectAdmin. Dit moet via https://uwdomein.nl:2222

    Stap 2: DirectAdmin -> E-mail Management -> E-mail accounts

    Zodra je ingelogd bent, vindt je onder ‘E-mail Management’ een link ‘E-Mail Accounts’.

    Zodra je daarop klikt krijg je een overzicht van alle mailaccounts. Bij een nieuw hostingpakket is dit er slechts één. Deze kun je niet gebruiken voor mail, maar fungeert als notificatie adres en voor spamafhandeling.

    Stap 3:Creëer een Mailaccount

    Klik op “Create mail account” waar je een mailadres en wachtwoord kan kiezen. Je kunt bij Email Quota een opslaglimiet instellen in MB. Om te bevestigen klik je op ‘Create’.

    Stap 4: Inloggen Webmail

    Na het aanmaken van je mailaccount kun je via www.uwdomein.nl/webmail inloggen met de door jouw gekozen login gegevens. Verder kan het uiteraard gekoppeld worden aan een gewenste mail client.